2 seconden afstand

In de leeftijdsgroep van 25 - 60 jaar gebeuren de meeste ongelukken door dat bestuurders te weinig afstand houden tot hun voorganger. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het opvallend hoge percentage kop-staartongevallen bij verkeerslichten en kruisingen. Daarbij lijkt verminderde concentratie een belangrijke rol te spelen. De afstand tot de voorligger kan daardoor ongemerkt afnemen.

Weggebruikers zijn zich er vaak niet van bewust dat zij te dicht op hun voorligger rijden. De boodschap van de campagne '2 seconden afstand houden' is dan ook: let op de afstand tussen jou en je voorligger en hanteer de 2 seconden regel.

Inhoud campagne

De campagne bestaat uit communicatie met weggebruikers, een proef met chevrontekens op provinciale wegen, het versterken van de (verkeers)veiligheidscultuur bij een aantal van onze partners en actieve handhaving door politie en justitie. Wist je dat bumperkleven je een boete op kan leveren van € 200,-? Hardnekkige klevers kan zelfs voor maximaal 8 maanden de rijbevoegdheid worden ontzegd.

Wanneer is de campagne?

Deze campagne wordt op dit moment geëvalueerd en er wordt een plan van aanpak voor het vervolg opgesteld. Daarna wordt besloten wat de nieuwe activiteiten voor deze campagne zullen zijn.

Meer informatie

Lees meer over deze campagne op onze campagnewebsite www.2seconden.nl.


Afstand houden met chevrontekens on Vimeo.