Light it up

De fietsverlichtingscampagne Light It Up is van eind september tot en met eind december. De campagne richt zich vooral op jongeren tussen de 12 en 24 jaar. In totaal worden circa 40 acties uitgevoerd in Gelderland en Overijssel, waarmee naar verwachting zo’n 8000 fietsers voorzien worden van fietslampjes.

Veel jongeren fietsen in het donker zonder licht. En dat is gevaarlijk want uit onderzoek blijkt dat het risico voor fietsers om in het donker slachtoffer te worden van een ongeval met zeker 20% afneemt bij goed werkende fietsverlichting. Vandaar dat ROV Oost-Nederland ook dit najaar weer van start gaat met een fietsverlichtingscampagne met als thema “Light it up. 

De campagne “Light it up!”

Jongeren tussen de 12 en 18 jaar hebben vaak wel werkende verlichting op hun fiets, maar ze vergeten om de lampjes aan te doen. Jongeren tussen 18 en 24 hebben vaak geen werkende verlichting, repareren de verlichting niet en nemen ook geen vervangende verlichting mee. Soms uit gemakzucht, maar vaak ook omdat ze het simpelweg vergeten.  

Tijdens de actie voert het campagneteam korte gesprekken met fietsers over het belang van goede verlichting en ze installeren gratis nieuwe fietsverlichting als blijkt dat die niet in orde is. Tijdens de campagne worden direct en indirect in totaal circa tweehonderdduizend jongeren te bereikt.

Challenge

Om jongeren uit te dagen om mee te doen met de campagne kunnen ze deelnemen aan de challenge. Ze kunnen een foto, video of berichtje delen waarop ze goed zichtbaar in het donker zijn. Onder de leukste video’s of foto’s worden 2 tablets verloot.