Ik val op!

Iedereen weet dat fietsen met licht een stuk veiliger is dan zonder. Met goed werkende fietsverlichting neemt het risico op een ongeval met 20% af. Genoeg reden om ook dit jaar weer campagne te voeren.

Achtergrond

Uit onderzoek blijkt dat het risico voor fietsers om in het donker slachtoffer te worden van een ongeval met zeker 20% afneemt bij goed werkende fietsverlichting. Steeds meer mensen fietsen met licht, maar onder jongeren kan het percentage 'lichtdragers' nog hoger. Van de jongeren tussen de 12 en 24 jaar heeft slechts de helft werkende fietsverlichting. Jongeren tussen de 12 en 18 jaar hebben vaak wel fietsverlichting, maar doen deze niet aan. De jongeren tussen de 18 en 24 jaar hebben vaak geen werkende verlichting, repareren de verlichting niet en nemen ook geen vervangende verlichting mee. Redenen voor ons om ook dit najaar weer van start te gaan met een fietsverlichtingscampagne.

Uitvoering

Dit jaar sluiten wij aan bij de landelijke boodschap: ‘Ik val op!’ We vinden het namelijk belangrijk dat de boodschap zo sterk en zo eenduidig mogelijk wordt uitgedragen. De uitvoering van de campagne wordt gedaan door Bureau Kragten.

Acties op straat

Het hoofdonderdeel van de campagne zijn acties waarbij promotiemedewerkers op straat fietsers met en zonder fietsverlichting aanspreken. Tijdens deze acties staan promotiemedewerkers in de avonduren op plekken waar veel jongeren komen in de deelnemende gemeenten. Tijdens deze acties worden jongeren zonder fietsverlichting op een positieve manier aangesproken. Zij krijgen van het promotieteam duurzame lampjes. Deze lampjes kun je opladen met een usb-kabel, die ze er als sleutelhanger bij krijgen. Bij de XL-acties, in vijf studentensteden, werken we waar mogelijk met studentenverenigingen, en staat er ook een reparatieteam klaar om de vaste verlichting te repareren. De jongeren die wel met verlichting fietsen worden ook aangesproken. Zij mogen deelnemen aan een winactie van de ANWB, waarbij ze kans maken op een nieuwe fiets. Verder zet het promotieteam op drie plekken in de gemeente met duurzame en tijdelijke verf de tag ‘Zet je licht aan!’ van de ANWB op de straat.

Promotiepakketten

Het campagneteam kan niet op alle plaatsen waar jongeren zich bevinden tegelijk aanwezig zijn. Om jongeren toch in de gelegenheid te stellen om met verlichting te fietsen wanneer ze hun eigen verlichting vergeten zijn, stellen we promotiepakketten samen die kunnen worden gebruikt door sportclubs, scholen, uitgaansgelenheden, etc. In de pakketten zitten fietslampjes (thuiskomertjes) die de jongeren gratis mogen meenemen, met daarbij een korte uitleg over het belang van goede vaste fietsverlichting. Wilt u als gemeente, vereniging of school een actie rondom fietsverlichting organiseren en daarbij een promotiepakket inzetten? Dat kan! U kunt een promotiepakket aanvragen door een mail te sturen naar fietsverlichtingscampagne@kragten.nl. Op=op.

Looptijd

28 oktober 2019 t/m 29 maart 2020

Doelgroep

De campagne richt zich met name op jongeren tussen 12 en 24 jaar.

Vorige Volgende