Light it up

Iedereen weet dat fietsen met licht een stuk veiliger is dan zonder. Het niet gebruiken van werkende verlichting is vaak geen bewuste keuze. Oorzaken zijn vooral het vergeten van de verlichting en gemakzucht.

Uit onderzoek blijkt dat het risico voor fietsers om in het donker slachtoffer te worden van een ongeval met zeker 20% afneemt bij goed werkende fietsverlichting. Steeds meer mensen fietsen met licht, maar onder jongeren kan het percentage 'lichtdragers' nog hoger. Van de jongeren tussen de 12 en 24 jaar heeft slechts de helft werkende fietsverlichting. Jongeren tussen de 12 en 18 jaar hebben vaak wel fietsverlichting, maar doen deze niet aan. De jongeren tussen de 18 en 24 jaar hebben vaak geen werkende verlichting, repareren de verlichting niet en nemen ook geen vervangende verlichting mee.

Campagne

Vandaar dat ROV Oost-Nederland ook dit najaar weer van start gaat met een fietsverlichtingscampagne ‘Light it up!’. De campagne gaat over gemak, het altijd ter beschikking hebben van lampjes en het creëren van een nieuwe norm. Het campagneteam gaat bij ongeveer 40 Gelderse en Overijsselse gemeenten op bezoek. Onder het motto: we fietsen met z’n allen met verlichting. Tijdens de actie praat een jong en enthousiast team met fietsers over het belang van goede verlichting. Is de verlichting kapot en hebben ze zelf geen vervangende verlichting mee? Dan krijgen ze nieuwe lampjes zodat ze veilig thuis kunnen komen. Uiteraard krijgen ze de tip om eenmaal thuis de vaste fietsverlichting in orde te maken. Bij de XL-acties staat er zelfs een reparatieteam paraat voor het repareren van vaste fietsverlichting.

Doelgroep

De campagne richt zich vooral op jongeren tussen de 12 en 24 jaar.

Looptijd

Oktober tot half december

Instagram

Nieuwsgierig naar de foto's? Volg het campagneteam op Instagram: @light.it.up.campagne.



Vorige Volgende