Bob

Wist je dat bij ongeveer 20% van alle dodelijke ongevallen alcohol een rol speelt? Bij jongeren tussen de 18 en 24 jaar is dit percentage zelfs hoger.

100% bob, 0% op

De boodschap van de Bob-campagne is '100% Bob, 0% op'. Spreek van tevoren af wie er geen alcohol drinkt en terugrijdt. Hij of zij heet voor de gelegenheid 'Bob'. De doelgroep is de weggebruiker vanaf 18 jaar. Hierbij heeft iedere Bob-campagne een eigen subdoelgroep.

Waarom?

Er stappen nog teveel mensen achter het stuur als ze alcohol hebben gedronken. Het doel van de campagne is het verminderen van het aantal automobilisten dat met alcohol achter het stuur stapt en daarmee het aantal aantal verkeersslachtoffers en -gewonden door toedoen van alcohol terugdringen.

Opzet

De combinatie voorlichting en handhaving, is één van de maatregelen om het rijden onder invloed terug te dringen. Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken is de campagne onderverdeeld in Bob Sport, Bob Zomer en Bob Winter. Bij iedere campagne wordt een ander deel van de doelgroep aangesproken.

Initiatiefnemers

De Bob-campagne is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en zijn campagnepartners (provincies, gemeenten, ROV's, Veilig Verkeer Nederland, Stichting Verantwoord Alcoholgebruik, Team Alert, politie en justitie) en richt zich op het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol. Bob valt in Oost-Nederland onder de paraplu van Rijden Zonder Invloed.

Vorige