Fietsmodus: “het belonen van goed gedrag”
28-10-2015Veilig op de fiets én kans maken op leuke prijzen. De app Fietsmodus beloont jongeren als ze zich tijdens het fietsen niet laten afleiden door hun mobiele telefoon, door hem tijdelijk 'op zwart' te zetten. Een landelijk initiatief dat door ROV Oost-Nederland in de regio wordt ondersteund en geïntensiveerd. Marco Oving, ROV Oost-Nederland, vertelt waarom: "Fietsmodus verleidt jongeren tot het vertonen van goed gedrag."
Marco Oving: "Veiligheid voor fietsers is één van onze speerpunten. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vallen jaarlijks enkele tientallen doden en honderden gewonden onder automobilisten en fietsers door smartphone gebruik. Scholieren laten zich door hun smartphone snel afleiden in het verkeer, waardoor ze meer risico lopen op ongelukken. Daarom is de Fietsmodus app ontwikkeld. Zodra een scholier gaat fietsen, zet hij zijn telefoon in de Fietsmodus, waardoor hij zich niet meer kan laten afleiden door binnenkomende appjes en updates. Bovendien is er een puntensysteem aan gekoppeld. Hoe meer kilometer iemand fietst met de telefoon in de Fietsmodus, hoe sneller je kans maakt op prijzen. Een combinatie die goed blijkt te werken!"
Positieve ervaring
Marco: "Het SWOV rapport 'Gebruik van mobiele apparatuur door fietsende jongeren' (dec 2013) is de basis voor deze campagne. Uit dit rapport bleek dat het goede voorbeeld geven, leren van fouten en het belonen van goed gedrag, een kansrijke strategie vormen. Het is minder effectief om je alleen maar te richten op het ontmoedigen van het gebruik van de telefoon. Jongeren (h)erkennen de risico's niet of redeneren het weg, de verleiding om toch met je telefoon bezig te zijn op de fiets, is dan te groot. In deze campagne verleiden we jongeren tot veilig gedrag met een beloningssystematiek. Hierdoor ervaren ze op een positieve manier in de praktijk dat het veiliger is om je niet te laten afleiden. Uiteindelijk moet het gebruik van de app een gewoonte worden, net als je fiets op slot doen."
Goede reacties van scholen
ROV Oost-Nederland heeft alle gemeenten en scholen voor voortgezet onderwijs in Overijssel en Gelderland benaderd over de campagne. Naast het verspreiden van promotiemateriaal, heeft ROV Oost-Nederland ook de mogelijkheid geboden om een campagneteam uit te nodigen op school, of een speciale krijttekening op het schoolplein te laten maken. Marco: "De respons was boven verwachting. We gaan circa 75 krijttekeningen plaatsen bij fietsenstallingen en op drukke fietsroutes en het promotieteam gaat op circa 30 locaties in Oost-Nederland de app promoten."
Voor iedereen
De app richt zich vooral op jongeren van 12 tot 21 jaar. Maar volgens Marco is het ook voor anderen interessant. Marco: "Ook volwassenen maken steeds meer gebruik van smartphones. Ook op de fiets. Dus de Fietsmodus app is zeer geschikt voor alle fietsers!"
Fietsmodus in cijfers
Er is een landelijke meting gedaan in de 1e actieperiode (sept 2015-jul 2015)
- Ruim 87.000 downloads
- 501.000 in fietsmodus gezet
- Ruim 1 miljoen km in fietsmodus gefietst
- 68% is 12-18 jaar
- 14% is 19-30
- 18% is ouder dan 30 jaar: doelgroep wordt goed bereikt!