Fietsmodus
Eén op de drie fietsers tussen de 12 en de 21 jaar appt tijdens het fietsen vaak of regelmatig, of checkt sociale media op de smartphone. Volgens het SWOV speelt smartphonegebruik een rol bij één op de vijf fietsongelukken waarbij jongeren betrokken zijn. Hierdoor raken jaarlijks honderden jongeren gewond. Toch zijn de jongeren er zelf van overtuigd dat zij prima twee dingen tegelijk kunnen.
Om de jongeren te bereiken gaan we voor een onconventionele aanpak: we laten jongeren eerst vrijwillig het gewenste gedrag (niet gebruiken van de smartphone tijdens het fietsen) ervaren, zodat deze ervaring hun houding en bewustzijn kan beïnvloeden. Hierdoor bestaat de kans dat op langere termijn de keuze voor het veilige gedrag een bewuste, vrijwillige keuze wordt.
- Fietsmodus-app (iTunes of Google Play)
- Actiesite www.fietsmodus.nl
- Posters
- Online banners (zie downloads onderaan de pagina)
Fietsmodus-app
De Fietsmodus-app verleidt jongeren hun telefoon niet te gebruiken wanneer ze op de fiets rijden. Als ze de app aanzetten, gaat de mobiel op zwart (geen afleiding, maar berichten worden niet geblokkeerd) en sparen deelnemers punten die ze kunnen inzetten om kans te maken op verschillende prijzen. Kijk op www.fietsmodus.nl voor meer informatie.
Resultaat
De Fietsmodus-app is sinds 2014 bijna 90.000 keer gedownload. In totaal is er 501.000 keer een telefoon in Fietsmodus gezet en zijn er 1.083.600 kilometers gefietst in Fietsmodus, dus zonder smartphonegebruik tijdens het rijden. Daarmee is een positieve bijdrage geleverd aan de verkeersveiligheid. De conclusie: de Fietsmodus-formule (verleiden/activeren tot het gewenste gedrag door communicatie en beloning) en de doelgroepbenadering zijn effectief.
Planning
Informatie over de activiteiten in 2016 volgt.
Downloads
Download hieronder het campagnemateriaal. De downloads openen in een nieuw tabblad.
- Afbeelding - algemeen 150x150.png
- Afbeelding - algemeen 200x200.png
- Afbeelding - algemeen 480x80.png
- Afbeelding - Facebook (met tekst) 1200x628.png
- Afbeelding - Facebook (zonder tekst) 1200x628.png
- Banner (GIF) - algemeen 300x250.gif
- Banner (GIF) - algemeen 720x1100.gif
- Banner (GIF) - algemeen 320x50.gif
- Banner (GIF) - algemeen 320x250.gif
- Banner (GIF) - algemeen 338x280.gif
- Banner (GIF) - 768x90.gif
Campagne in beeld (2015)
Bekijk de filmpjes over de app:
Er zijn nieuwe prijzen:
Bekijk de vlog van Niek Roozen:
Bekijk de vlog van Girlsword problems:
(Bron: Ministerie van Infrastructuur en Milieu)