ROV Oost-Nederland stopt als samenwerkingsverband

Vanaf 1 januari 2022 is verkeersveiligheid onderdeel van het provinciale beleid van Gelderland en Overijssel. Lees verder.

Naar hoofdinhoud

Studio Flits

Leerlingen uit het praktijkonderwijs leren door te doen. Doen staat ook centraal bij Studio Flits. Het is van belang dat de jongeren een positieve houding tot stand brengen richting het vertonen van verkeersveilig gedrag. De klas wordt opgedeeld in drie groepen die langs drie onderdelen gaan.

Tijdens één onderdeel gaan de jongeren in gesprek over de eigen ervaringen in het verkeer. Op deze manier betrekken de leerlingen het project meer op hun eigen situatie en gedrag. Door aansluitende feitjes te geven, wordt het kennisniveau van de leerlingen verhoogd.

Alle offline onderdelen van dit project zijn aangepast aan de richtlijnen van het RIVM.

Simulatie

Het volgende onderdeel is het ervaringselement ‘Stap op’. Met het onderdeel ‘Stap op’, een simulatievideo, brengen leerlingen de opgedane kennis direct in de praktijk. Door jongeren te laten zien hoe afleiding in het verkeer werkt, merken zij zelf welk type gedrag gevaarlijk is binnen bepaalde verkeerssituaties.

Fotostudio

Tijdens het derde onderdeel gaat een groepje aan de slag in de fotostudio. Met de foto’s beelden de leerlingen verkeerssituaties uit die als input dienen voor de te maken fotostrip.

Tot slot gaan de leerlingen aan de slag met het maken van de fotostrip en bedenken zij zelf teksten bij ieder plaatje in de strip. Als alle strips af zijn, worden deze besproken. Zo zijn de leerlingen op een interactieve manier bezig met verkeersveiligheid.

Voor wie?

Leerlingen uit het praktijkonderwijs.

Duur: 100 minuten; minimaal twee, maximaal drie sessies per dag.

Deelnemers: minimaal 10, maximaal 16 leerlingen per klas.

Door wie?

Neem voor meer informatie over dit project contact op met Team Alert via www.teamalert.nl.