Naar hoofdinhoud
Logo ROV Oost-Nederland

Ruimte voor vertraging

Geplaatst op 29-06-2021

62% van de gewonden en 70% van de verkeersslachtoffers valt op 50 kilometerwegen binnen de bebouwde kom. Uit onderzoek van SWOV blijkt dat het verlagen van de snelheid van 50 naar 30 km/u ervoor zorgt dat er 31% minder slachtoffers vallen. Dit zijn voor Oost-Nederland ruim 425 gewonden en 11 doden per jaar. Reden voor ROV Oost-Nederland om haar partners tijdens een webinar bij te praten over de mogelijkheden van vertraging.

Van 50 naar 30 km/u. Het verlagen van de snelheid binnen de bebouwde kom is niet alleen goed voor de verkeersveiligheid, maar heeft meer voordelen, vertelt Erik Fikkert, ROV Oost-Nederland: “Het biedt kansen voor het creëren van een prettigere woonomgeving, maakt fietsen prettiger en biedt ruimte voor klimaatadaptatie, ontmoeting, bewegen en economische activiteit.”

Minder stress

Om dat te laten zien, gaf stadspsycholoog Sander van der Ham een presentatie over vertraging in de publieke ruimte. Hij liet aan de hand van een aantal voorbeelden zien hoe we tegenwoordig andere eisen stellen aan deze ruimte dan voorheen. We zetten de mens meer centraal. Want richtten we ons voorheen voornamelijk op infrastructuur, nu focussen we ook op beleving. Waren binnensteden in grote steden vroeger vooral het domein van de auto, tegenwoordig wordt het gebruik van de fiets gestimuleerd. Ook liet van der Ham zien welke positieve gevolgen vertraging voor je brein heeft. Je voelt je minder gestrest en let beter op je omgeving – en dus op andere verkeersdeelnemers.

Vervolgsessie

Een inspirerend verhaal, waarin verschillende beleidsterreinen – zoals duurzaamheid, recreatie en mobiliteit - met elkaar verbonden worden. Omdat het uur omvloog, is besloten na de zomer een vervolgsessie te organiseren. In deze sessie kijken we naar concrete manieren om de snelheid binnen de bebouwde kom te verlagen. Meer informatie hierover volgt.

De presentatie van Sander van der Ham is beschikbaar. Wil je die ontvangen? Stuur een email naar Erik Fikkert.

Verder kijken en lezen