Fietsers verleiden met ITS

13-03-2018

Smalle wegen, trekkers, vrachtwagens en fietsers. Niet altijd een veilige combinatie. Hoe voorkom je ongelukken? In Hardenberg is een proef gestart om fietsers een andere en veiligere route te laten kiezen.

Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid (ROV) in Oost-Nederland en de gemeente Hardenberg zijn gestart met een proef met intelligente transportsystemen (ITS), de verzamelnaam voor allerlei slimme toepassingen in het verkeer. Denk aan stoplichten die met elkaar ‘praten’ om de verkeersdoorstroming te verbeteren, automatische remsystemen in auto’s en digitale matrixborden op (snel)wegen. Gedeputeerde Bert Boerman is voorzitter van ROV Oost-Nederland: “De gemeente Hardenberg en wij willen met ITS het gedrag van fietsers beïnvloeden. Dat is nog niet eerder gedaan in Nederland, een mooie ontwikkeling binnen verkeersveiligheid.”

Hoe werkt het? 

De bijzondere proef vindt plaats op de Bruchterweg in Hardenberg. Een smalle weg waar zowel fietsers (veel scholieren) als landbouwvoertuigen en vrachtwagens gebruik van maken. Als blijkt dat groot verkeer en fietsers elkaar gaan tegenkomen op deze weg, slaat het systeem aan en ontvangen fietsers een waarschuwing. Oplichtende displays, bebording en LED-lampen in het wegdek leiden hen naar een veilige route: een speciaal aangelegde fietsstraat. 

Niet omfietsen

Alex Oosterveen, adviseur verkeersveiligheid ROV Oost-Nederland: “Deze route is net zo snel, je fietst dus niet om. De ITS-toepassing moet laten zien of het mogelijk is om fietsers en zwaar- en groot verkeer van elkaar te scheiden, zodat we ongevallen voorkomen.” De proef loopt tot dit najaar. Ondertussen start ook in de gemeente Borne een pilot met ITS. 


Nuttige links

/nieuws/leerlingen-leggen-its-uit

/nieuws/tour-de-force-nomineert-its-project-hardenberg
Vorige Volgende