AAN in het donker

'AAN in het donker', dat is het motto van de fietsverlichtingscampagne 2020. Want met goed werkende fietsverlichting neemt het risico op een fietsongeluk met bijna 20% af. Redenen genoeg om de norm ‘fiets mét verlichting’ te bevestigen en ons weer met elkaar in te zetten voor de fietsverlichtingscampagne.

Achtergrond

Het aantal fietsongevallen neemt toe. Uit onderzoek blijkt dat het risico voor fietsers om in het donker slachtoffer te worden van een ongeval met ongeveer 20% afneemt bij goed werkende fietsverlichting. Steeds meer mensen fietsen met licht. Onder jongeren tussen de 12 en 24 jaar heeft echter slechts de helft werkende fietsverlichting. Vaak onder het argument ‘vergeten’, lamp kapot, batterij leeg of ‘ze zien me toch wel’. Redenen genoeg om de norm ‘fiets mét verlichting’ te bevestigen en ons weer met elkaar in te zetten voor de fietsverlichtingscampagne.

Uitvoering

Met de campagne ‘AAN in het donker’ sluiten we aan bij de nieuwe frisse look van de landelijke fietsverlichtingscampagne en de nieuwe pay-off ‘Kom veilig thuis’ De campagne wordt in Oost-Nederland uitgevoerd door Bureau Kragten.

Acties op straat

Het hoofdonderdeel van de campagne zijn acties waarbij promotiemedewerkers op straat fietsers met en zonder fietsverlichting aanspreken. Ze staan in de avonduren op plekken waar veel jongeren komen. Jongeren zonder fietsverlichting worden op een positieve manier aangesproken. Zij krijgen van het promotieteam duurzame oplaadbare lampjes. Bij de XL-acties in studentensteden, werken we waar mogelijk samen met studentenverenigingen en staat er een reparatieteam klaar om de vaste verlichting te repareren. Verder zet het promotieteam op drie plekken in de gemeente met duurzame en tijdelijke verf de tag op het wegdek, waarmee opgeroepen wordt je fietsverlichting aan te doen.

Coronaproof

Uiteraard wordt de campagne Coronaproof uitgevoerd met inachtneming van de voorschriften van het RIVM. Ook aan deelnemers/publiek wordt gevraagd deze regels in acht te nemen. Uitvoering van de actie vindt uitsluitend plaats na akkoord van de gemeente. Indien nieuwe ontwikkelingen (bv maatregelen van het kabinet of de veiligheidsregio) daar aanleiding toe geven, worden de plannen waar nodig aangepast.

Promotiepakketten

Het campagneteam kan niet op alle plaatsen waar jongeren zich bevinden tegelijk aanwezig zijn. Om jongeren toch in de gelegenheid te stellen om met verlichting te fietsen wanneer ze hun eigen verlichting vergeten zijn, stellen we promotiepakketten samen die kunnen worden gebruikt door sportclubs, scholen, uitgaansgelenheden, etc. In de pakketten zitten fietslampjes (thuiskomertjes) die de jongeren gratis kunnen gebruiken om veilig thuis te komen.
Wil je een actie rondom fietsverlichting organiseren en daarbij een promotiepakket inzetten? Dat kan! Je kunt een promotiepakket aanvragen door een mail te sturen naar: fietsverlichtingscampagne@kragten.nl. Let op: dit aanbod geldt alleen voor gemeenten, verenigingen, uitgaansgelegenheden of scholen uit Overijssel en Gelderland. Op=op.

Looptijd

Start 26 oktober t/m februari 2021.

Doelgroep

De campagne richt zich met name op jongeren tussen 12 en 24 jaar.

Meer informatie

Op de landelijke website van Kom veilig thuis, vind je meer informatie over de campagne en kun je gratis gepersonaliseerd campagne materiaal downloaden.