MONO is de nieuwe norm

30-11-2020

“Stop weg, stap op!” Dat is de boodschap van de grote MONO campagne die zich richt op kinderen tussen de 10 en 12 jaar. De campagne gaat komend jaar van start in Gelderland en Overijssel. De tiener Mo speelt een belangrijke rol.

De campagne wordt in 2021 uitgevoerd door Bureau Kragten samen met S.M.I.L.E. Promotions, Einder communicatie en SHIFT gedragswetenschappers. Zij wonnen de aanbesteding die ROV Oost-Nederland dit jaar uitschreef.

Voorkom verkeerd gedrag

Annelien Venema van Kragten vertelt wat ze het komend jaar gaan doen. “Kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar zijn een hele belangrijke doelgroep. Dat is namelijk de leeftijd waarop ze vaak hun eerste smartphone krijgen. Hét moment dus om het juiste gedrag aan te leren, want voorkomen is makkelijker dan ingesleten gedrag veranderen. We richten ons op leerlingen van groep 7 en 8. Zij hoeven vaak nog niet zo ver te fietsen naar school. We willen dat het voor hen de norm wordt om je mobiel in je tas te laten zitten als je op de fiets zit, ook als ze straks naar het voortgezet onderwijs gaan.”

Om hun doelgroep te bereiken, hebben de partners goed gekeken naar de dagindeling en de sociale omgeving van de tieners. Annelien: “School is natuurlijk heel belangrijk, dus gastlessen en interventies op school zijn een belangrijk onderdeel van onze aanpak. Daarnaast willen we de jongeren ook bereiken op andere momenten. Bijvoorbeeld bij de sportclub, de vereniging of de scouting. Hiervoor hebben we doe-het-zelfpakketten samengesteld die verenigingen en jongerenorganisaties gratis kunnen aanvragen. In de pakketten zitten onder andere posters, flyers en sleutelhangers. Ook maken we - als omstandigheden dat weer toelaten uiteraard- een pop-up stand die we overal neer kunnen zetten, bij sportwedstrijden, evenementen, de kermis. Vanuit de stand kunnen we veel jongeren bereiken. En we dagen de scholieren uit om zelf aan de slag te gaan. Dat doen we met de vlog challenge op Tiktok, Youtube en Instagram. Daarmee kunnen ze een workshop winnen bij een bekende vlogger! Het betrekken van mensen naar wie de kinderen opkijken, zoals een bekende vlogger, maar ook de ouders van de kinderen, is belangrijk in onze aanpak.”

Mo fietst MONO

“In al onze uitingen speelt het personage Mo een belangrijke en herkenbare rol. Het is een fictieve jongen, iets ouder dan de doelgroep, die het goede voorbeeld geeft. Hij is het gezicht van onze campagne. We hopen natuurlijk dat de jongeren ook MONO blijven fietsen als ze eenmaal naar de middelbare school gaan. Dat is best een uitdaging, want bij de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs verandert ook de sociale omgeving, krijg je meer te maken met groepsdruk en kan het lastig zijn om de nieuwe norm vast te houden. Daarom werken we veel samen met de partijen die zich in Oost-Nederland bezig houden met MONO voor de doelgroep 12+, zodat onze boodschappen goed aansluiten op elkaar.”

De campagne gaat in januari van start en heeft een looptijd van in ieder geval 1 jaar.

Vorige Volgende