Rijden Zonder Invloed en MONO in 2021

26-11-2020

Afleiding door de mobiele telefoon in het verkeer en rijden onder invloed zijn twee belangrijke veroorzakers van ernstige verkeersongelukken. Reden voor het ROV Oost-Nederland om op beide thema’s flink in te zetten met campagnes, interventie en communicatie. Komend jaar is de uitvoering in handen van XTNT, Keijzer, Responsible Young Drivers (RYD) en Veilig Verkeer Nederland (VVN). Zij wonnen de aanbesteding die ROV Oost-Nederland uitschreef.

XTNT, Keijzer en RYD waren de afgelopen vier jaar ook verantwoordelijk voor de uitvoering van het programma Rijden Zonder Invloed in Oost Nederland. VVN is daar nu als partner aan toegevoegd. Ook is het MONO thema voor de doelgroep 12 jaar en ouder een nieuw onderdeel binnen de campagne. Robbin Lankhuijzen van XTNT en Judith Rijpstra van Keijzer vertellen over het complete pakket aan interventies waarmee ze MONO en Rijden Zonder Invloed bij een brede doelgroep het komende jaar onder de aandacht willen brengen.

Gerichte campagnes

Judith: “Achter het stuur blijf ik scherp. Dat is de slogan die we gebruiken voor Rijden Zonder Invloed. Het is voor een deel een voortzetting van de afgelopen vier jaar, maar het programma krijgt wel een hele nieuwe look en feel. Voor het onderdeel MONO ontwikkelen we een nieuwe campagne. Deze campagne sluit uiteraard wel aan bij de landelijke MONO campagne, wij maken een regionale doorvertaling.” Robbin: “We willen verschillende doelgroepen heel gericht benaderen. Denk bijvoorbeeld aan werkgevers. Het moet de norm worden binnen bedrijven dat je achter het stuur niet belt en ook niet gestoord wordt door je collega’s. Daar moet je met elkaar op de werkvloer afspraken over maken en daar hebben we de werkgevers voor nodig. Maar we gaan bijvoorbeeld ook in gesprek met tankstations over de mogelijkheden om daar ruimte in te richten om sociaal bij te tanken. Dan zijn tankstations niet langer uitsluitend bedoeld om brandstof te tanken, maar ook dé plek waar je appjes beantwoordt, belt en je mail checkt. Sociaal bijtanken dus, zodat je telefoon onderweg weer uit kan.”

Elke doelgroep een eigen aanpak

Judith: “Ook jongeren zijn een belangrijke doelgroep, voor zowel Rijden Zonder Invloed als MONO. Zo lanceren we in 2021 onder andere de MONO Tiktok dans en een Minecraftworkshop waarin je een MONO fiets kunt bouwen. En we gaan zowel in Gelderland als Overijssel een week lang een themaweek organiseren op een middelbare school over veilig gedrag in het verkeer. Daarnaast hebben we onder andere gerichte acties in de planning om plattelandsjongeren en studenten te bereiken. En zo hebben we voor alle verschillende doelgroepen interventies bedacht, zodat we de boodschap op zoveel mogelijk plekken onder de aandacht kunnen brengen.” Robin: “Tot slot is er in het programma is ruimte voor wetenschappelijk onderzoek. Daarvoor werken we samen met de Radboud Universiteit. Een student gaat komend jaar onderzoek doen hoe we jongeren kunnen bereiken die lachgas gebruiken in het verkeer.”

In januari gaan de verschillende campagnes van start. Het programma heeft een looptijd van in ieder geval 1 jaar.

Vorige Volgende